سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرتگاه
 


در انتهای طیف رنگی، جایی که رنگ‌های سرد بر روی چرخه ی رنگ قرار می‌گیرند، پرده‌های مختلف از رنگ آبی و بنفش، تخته رنگی به وجود می‌آورند که تنوع و گونه‌ گونی ذاتی طبیعت را انعکاس می‌دهند. این رنگ‌ها طیف وسیعی را در بر می‌گیرند، از جمله: بنفش برافروخته و مایل به سرخ که در هنگام سپیده‌دم یا شفق در آسمان به چشم می‌آید، تا رنگ آبی مایل به خاکستری کم‌رنگ به صورت رنگ پریده که در امتداد افق و محل پیوستن آسمان به زمین دیده می‌شود.

 

همین طور رنگ‌های شفاف‌ آبی تیره روشن، آبی زنگاری، فیروزه‌ای، لاجوردی تیره و عمیق‌ترین رنگ‌های نیلی که به هنگام شب در آسمان نمودار می‌شود و باز رنگ‌های تند آبی در زمینه ی سورمه‌ای و نیلی با درجات گوناگون که در دریاها و اقیانوس‌های نیلگون به چشم می‌آیند.

 

این بازه‌های چند رنگی و پر از تنوع، یک منبع طبیعی  جهت الهام گرفتن برای رنگ‌آمیزی طرح‌های تزیینی و آرایه‌بندی حمام و دستشویی است. علاوه بر آن، در اتاق مطالعه، اتاق خواب، و مایه‌های روشن‌تر با ته رنگ بنفش، برای اتاق نشیمن و پذیرایی به خوبی کاربرد می‌یابند.


رنگ آبی حسی از تعادل، صلح و آرامش را القا می‌کند؛ یک رنگ با شکوه برای اتاق‌هایی که می‌خواهید حسی از آسایش، استراحت و وانهادگی در آنها ایجاد کنید.

رنگ‌های ملایم در رنگ درجه بنفش، هم‌چون یاسی، بنفش کم‌رنگ، نیلی روشن، بنفش مایل به آبی، و رنگ‌هایی در همین طیف، به این ویژگی معروف‌اند که راحتی و آرامش خاطر ایجاد می‌کنند، خیال را آسوده و فارغ از تشویق می‌سازند و حسی روحانی و ماورایی به محیط می‌بخشند. هر دوی این رنگ‌ها، یعنی آبی و بنفش، ایده‌آل‌اند برای ایجاد فضای تفکر و اندیشه، و نیز آراستن مکانی مختص عزلت و تعمق.

 

از ته رنگ رقیق آبی آسمانی و بنقش مایل به آبی‌کم‌رنگ، تا سایه‌های تیره ی آنها، به خوبی با رنگ‌های سفید، شیری، فیلی، استخوانی و نقره‌ای می‌آمیزند و ترکیب رنگی منسجمی به دست می‌دهند. رنگ‌مایه‌های ملایم‌تر و پریده‌تر برای ایجاد حس گستردگی فضا و جای زیاد مناسب‌اند و رنگ‌مایه‌های تیره‌تر به منظور خلق جوی کنترل شده‌تر با حدود دقیق و مرزهای تعریف شده عملکرد خوبی دارند. بنابرا‌ین، چنانچه خواهان القای حسی از محصوریت و محاط بودن هستید، به یاد داشته باشید که از رنگ‌آمیزی تیره‌تر این دو رنگ بهره بگیرید.

 

آبی و بنفش و رنگ‌های زیر مجموعه ی آن‌ها، همان‌طور که به طرز منحصر به فردی گونه گون هستند، در کنار هم، اثر خوبی برجا می‌گذارند و به خوبی یکدیگر را تقویت و تکمیل می‌کنند. هم‌چنین در صورت ترکیب شدن با رنگ‌مایه‌های سبز و انواع خاکستری، و یا اصلاح شدن با رنگ‌های زرد، نارنجی و صورتی، می‌توانند نتایج خیره‌کننده‌ای داشته باشند.


[ یکشنبه 86/10/9 ] [ 4:58 عصر ] [ Babak ] [ نظرات () ]

درباره وبلاگ

لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 152739